Dagligdagens struktur skaber tryghed og forudsigelighed

Dagens rytme

6.15: Vi åbner i køkken/alrummet og starter dagen stille og roligt, med den medbragte morgenmad eller en hyggestund i sofaen med en bog.

Kl. 7:00: Børnene fra Mellemgruppen og Storegruppen går med den voksne over i et af grupperummene og fortsætter dagen der. Børnene fra Lillegruppen bliver i alrummet hele morgenen.

Kl. 8.00: Alle 3 grupperum er nu åbne, og børnene kan være i deres aldersopdelte grupper indtil sidst på dagen.

Kl. 8.45 - 9.30: Vi rydder op, vasker hænder, spiser formiddagsmad og holder samling

Kl. 9.30 – 11.00: Vi laver forskellige aktiviteter og leger i de aldersopdelte grupper både ude og inde.

Kl.11.00 – 11.50: Vi går på badeværelset, spiser madpakker og sovebørnene gøres klar til puttetid og resten af flokken går på legepladsen.

Kl. 11.50 - 14.00: Børnene er på legepladsen. De voksne fordeler sig, nogle fordyber sig i leg/aktiviteter med børnene, andre tager sig af praktiske og pædagogiske opgaver.

Kl.14.00: Vi går på badeværelset og eftermiddagsfrugten spises enten på legepladsen under halvtaget eller i grupperummene.

Kl. 14.30 – 17.00: Der leges og laves andre aktiviteter udendørs ellers indendørs, alt efter årstiden og vejret. Vi elsker at være ude, så oftest er vi ude det meste af eftermiddagen og børnene elsker det. Når vi går ind fra legepladsen, vurderer vi hvilke grupperum vi kan åbne, og vi slutter dagen i alrummet igen.

Kl. 17.00: Børnehaven er lukket og alle børn er afhentet.

Aldersopdelte grupper giver sociale fællesskaber og gruppefølelse for både store og små

3 aldersopdelte grupper giver mulighed for at danne venskaber og sociale fællesskaber med andre børn på deres egen alder. Vi er sammen på tværs af grupperne – både om morgenen og om eftermiddagen på legepladsen og når vi har kreative projekter og emneuger.

Børnene rykker gruppe hvert år til 1. august. På den måde kan de til sidst følges med dem, som de skal i skole med.

Lillegruppen: Her arbejdes der med at lære hvordan det er at gå i børnehave, og de har særligt fokus på at indkøre nye børn, da vi modtager børn til Lillegruppen året rundt. De arbejder med sproglig opmærksomhed, laver sprogtest på alle børn når de er 3,2 år og arbejder med at styrke børnenes legekompetencer ved dialogisk læsning og rollelege.

Mellemgruppen: De arbejder med selvhjulpen hed og begynder så småt at øve at kunne vente på tur og der er især fokus på den følelsesmæssige og motoriske udvikling. De har fået etableret et gruppefællesskab, og arbejder med hvordan de kan udvide deres legerelationer og for alvor danne venskaber til flere fra gruppen.

Storegruppen: De arbejder med kognitiv og intellektuel udvikling da børnene i denne alder er meget videbegærlige og undersøgende på alting. De øver hvordan de kan lytte til hinandens synspunkter og behov, og lærer hvordan man løser konflikter ved hjælp af at lytte til hinanden og indgå kompromis. De arbejder individuelt med børnene ift. deres skoleparathed og hvordan de i fællesskab med forældrene kan styrke det bedst muligt frem mod skolestart.